Gózon Gyula Kamaraszínház
26. évad

1172 Budapest, XV. u. 23.

Instagram  Facebook
  • Nyitólap
  • Színház
    • Gózon Gyula
    • Rólunk
    • Épület
  • Társulat
    • Igazgatóság
    • Művészeink
    • Munkatársak
  • Hírek
  • Műsor
  • Jegy / Bérlet
    • Jegyinformációk
    • Jegyek
    • Bérletek
  • Hírlevél
  • Archívum

I. L. CaragialeKarnebál

Gózon Gyula Kamaraszínház - Budaörsi Latinovits Színház
Réz Pál fordítása nyomán írta Parti Nagy Lajos
A Budaörsi Latinovits Színház és a Gózon Gyula Kamaraszínház közös produkciója
fordító: Réz Pál

2018. november 30.

Jegyvásárlás

Szereposztás

  • Nae Girimeaborbély és felcserBregyán Péter
  • Iancu PamponIlyés Róbert
  • Nache Razachescu avagy CracanelMárton András m.v.
  • Adóhivatali gyakornokHajdú László m.v.
  • IordacheGirimea segédjeBöröndi Bence
  • FelügyelőChován Gábor
  • Didina MazuBohoczki Sára
  • Miţa BastonSpolarics Andrea
  • PincérFáncsik Roland e.h.
  • Álarcos nőBakos Lilla
  • Zenész_énekPáder Petra
  • SzereplőSzappanos EmeseBliszkó Zsófia
  • rendezőBerzsenyi Bellaagh Ádám
  • producerSzabó Ágnes
  • díszlettervezőVirág VivienSokorai Attila
  • jelmeztervezőZöldy Z Gergely
  • szövegíróParti Nagy Lajos
  • dramaturgKovács Kristóf
  • fordítóRéz Pál
  • zeneMárkos Albert
  • zenész_tubaRózsa István
  • zenész_harmonikaMóser ÁdámRéti Benedek
  • zenész_hegedűTijana Stanković
  • világítástervezőKehi Richárd
  • súgóJuhász Gabriella
  • rendezőasszisztensBarnet Mónika

A karneválozó utcán átmenetileg megszűnik minden hierarchikus különbség és korlát, amely az embereket egyébként elválasztja egymástól, zárójelbe kerül számos parancs és tilalom is, amely normális körülmények között, vagyis a karneválon kívüli életben érvényes, s ennek következtében olyan különleges, egyszerre eszményi és valóságos kapcsolattípus lép életbe az emberek közötti érintkezésben, amilyen a megszokott rendben elképzelhetetlen. Kötetlenül familiáris, vásári érintkezés ez, amely nem ismer távolságot ember és ember között.

Ezt Mihail Bahtyin (1895 – 1975) írja, aki szovjet-orosz történész és kultúrantropológus volt, és ebbéli minőségében a karnevál fogalmának legnevezetesebb elemzőjévé nőtte ki magát. Hogy tehát a karnevál több, mint afféle évenkénti rendszeres hejehuja: nélkülözhetetlen társadalmi funkciója van, nevezetesen az eleve elrendelt társadalmi szerepek fejre (avagy talpra, nézőpont kérdése) állítása. Ja, és még egy: a zabolázatlan testiség, ezen belül kiemelten az altestiség ünneplése is a karnevál feladatai közé tartozott, bár ez utóbbi egyes aspektusai, leginkább az emésztés környékéről, a középkor, a karneválok csúcsidőszaka óta kissé hátrébb szorultak, hálistennek, tehette volna hozzá Bahtyin, de nem tette hozzá. Ám a testiség másik csatatere, a szexualitásé, mindmáig ott vibrál minden magára valamit adó karnevál homlokterében, bár ez képzavar.

Vagyis: a Pokol szervezett elszabadulása – foglalhatjuk össze Mihail Bahtyin elméletét a karneválról, jelen előadásunk címadójáról; ha nem titkos főszereplőjéről. Ion Luca Caragiale (1852-1952) valószínűleg nem olvasta Bahtyin műveit, de biztos, hogy alaposan ráérzett. Itt aztán tényleg fenekestül felfordul a világ, ami azért különlegesen érdekes, mert a Karnebál – esetleg Karneváli éjszaka, ezen a címen is játszották a darabot – a Balkánon játszódik, ahol amúgy is minden eleve fenekestül felfordítva készül, illetve jön a világra. Aki járt már ott, az tudja: csodavilág a Balkán, és roppant fazonok a lakói, minden, ám mindennek az ellentéte is megtörténhet velük – sőt, utóbbi gyakran meg is történik.

Caragiale figurái mintha eleve karneválra születtek volna: túlteng bennük az élet, túltengenek bennük a vágyak és az indulatok, túlteng bennük minden, kivéve egyet: az önismeretet; abból mintha egy szemernyi se jutott volna egyiküknek sem, de ez egyáltalán nem zavarja őket, sőt. Ellenállhatatlanabbnak, gazdagabbnak, erősebbnek, szebbnek, okosabbnak képzelik magukat maguknál – és addig-addig képzelődnek, míg a végén igazuk lesz.

A téma egyébként a szokásos: férfiak hajkurásznak nőket, nők hajszolnak férfiakat, rendőrök koslatnak civilek után; és mindeközben, mintha csak egy víg karneváli menetben lépdelnénk büszkén, ámde körbe-körbe (míg végül a saját sarkunkra nem taposunk mindahányan) – és persze, ahogy illik, álarcosan, ami alól, ahogy egyre sötétedik az éjszaka, a karnebáli, egyre markánsabban rajzolódnak ki saját, ismeretlennek vélt vagy remélt vagy rettegett vonásaink.

Koprodukció a Budaörsi Latinovits Színházzal

Előadás
Próba_theater
Előadás (theater)
Olvasópróba
Plakát
  • Kapcsolat
  • Megközelíthetőség
  • Közérdekű adatok

1172 Budapest, XV. u. 23.